maandag 27 februari 2017

10 vragen aan... #2


Vorige maand begon ik eindelijk met een reeks op mijn blog. In "10 vragen aan..." stel ik 10 vragen (ah ja) aan iemand die op zijn of haar manier met duurzaamheid bezig is. Content mocht in januari de spits afbijten, vandaag is het de beurt aan "Resaarcle".

1. Wat is Resaarcle?
Resaarcle is mijn blog waar ik op zoek ga naar 1001 manieren om de wereld een beetje groener en mooier te maken. Ik schrijf over kleine manieren die ik en ons gezinnetje proberen om ons leven wat groener te maken, hoe makkelijk of moeilijk het is, over toffe initiatieven rond duurzaamheid, onze poging om ecologisch te verbouwen of over onze kindjes vergroenen. Heel soms passeert er al eens een review over een product. Je kan bij mij komen lezen op dinsdag en vrijdag. De naam is een combinatie van 'recycle' en mijn naam, Saar. Vond ik wel grappig.

2. Hoe ben je op het idee gekomen om met resaarcle te beginnen?
Ik begon mijn oude blog onder dezelfde naam om op heel onregelmatige basis mijn upcycle geknutsel eens te laten zien aan de buitenwereld. Die blog liep al een tijdje, maar ook wat vierkant want ik kon er geen lezersreacties krijgen, dus het leek zo niet echt ergens naartoe te gaan. Toen ik op ouderschapsverlof was, besloot ik mezelf een blogcursus van De Verbeelding cadeau te doen om mijn hele bloghandel wat te pimpen en ook iets anders te kunnen doen dan moederen (wat ik overigens heerlijk vond, hoor!). Bleek dat borstvoeden en typen op een iPad prima samengaan!

3. Hoe zie je resaarcle over 5 jaar?
Voor mij hoeven er geen grootse dingen uit mijn blog voort te komen. Als ik hier en daar eens iemand kan inspireren om een stap in een groene richting te zetten, ben ik al lang tevree. Of misschien wat meer lezers bereiken en reacties krijgen, dat is altijd fijn natuurlijk.

4. Wat geeft je energie?
Ik krijg energie door tussen thuis-werk en werk-thuis uit te waaien op de fiets. 40 minuten heen en 40 minuten terug puur me-time. Maar ik fiets wel elektrisch, hoor, want ik ben alles behalve sportief!

5. Wat houdt je 's nachts wakker?
's Nachts houdt helemaal niets me wakker. Ik moet mijn best doen om niet om 21u in slaap te vallen in de zetel. Slapen vind ik heerlijk en heilig! Maar ik ben wel een dagpiekeraar. Dat gaat over onnozele dingen. Misschien had ik beter dit of waarschijnlijk zei ik dat beter niet zo...



6. Welk ander duurzaam initiatief mag wel eens in de bloemetjes gezet worden?
Zo veel! Duurzamehotspots.nl vond ik wel een fijn intiatief. Ze verzamelen in verschillende steden allerlei fijne duurzame plekjes die je als bewuste citytripper niet gemist wil hebben. En je mag zelf actief meewerken om groene vlaggetjes op de stadsplannen te prikken! Ik heb alvast Antwerpen voor hen in kaart gebracht. 
En Vindingrijk is een design bureau dat zich sterk maakt in upcycling. Een hangzetel gemaakt van afgedankte gsm-opladers bijvoorbeeld, maar zo gemaakt dat het ook makkelijk weer uit elkaar te halen is als er iets nuttigers met het koper gedaan kan worden. Dat vind ik fantastisch, dat ze nog een stapje verder denken.

7. Met wie zou je graag eens een avondje op café gaan?
Ik zie wel een avondje café zitten met iemand die in een tiny house woont. Zelf ben ik een rommelaar, hamsteraar, verzamelaar en ik zou graag de rust willen kennen die zo weinig bezit met zich meebrengt. Ik kan moeilijk afscheid nemen van dingen omdat ik altijd denk dat ik er ooit nog wel eens iets nuttigs mee zal kunnen maken of doen.

8. Wat zou je klaarmaken mocht die café-gast later bij je komen eten?
Ik zou voor mijn gast als voorgerecht graag een heerlijk slaatje van linzen met rode biet en buffelmozarella op tafel willen zetten, als hoofdgerecht zal het iets met quinoa en halloumi worden en als dessert chocolade pudding met havermout. Dat zijn allemaal dingen die mijn lieverd niet graag eet, dus ik maak ze niet makkelijk.



9. Wat is je levensmotto?
Alle beetjes helpen! Soms zie ik ook niet meteen welk verschil onze groene gewoontes maken, maar dan herinner ik me weer dat we 15 ton afval uitsparen door onze 2 mini-mensjes meestal wasbare luiers om te doen, en de centjes die we investeerden in ons ecologisch huis houden ons, onze kleintjes, onze grote en kleine bezoekers én het milieu gezonder. Dus ik vind het al die moeite meer dan waard. En soms komen mijn vrienden me enthousiast vertellen dat ze deze of die ecologische keuze gemaakt hebben omdat ze aan ons dachten toen de beslissing moest vallen en dat vind ik dan ook wel weer tof, dat wij een beetje besmettelijk zijn. Dus al mijn beetjes en jouw beetjes en hun beetjes en nog andere mensen hun beetjes maken één groot!

10. Als je 1 wens zou mogen doen, welke zou je dan het liefst zien uitkomen?
Een wens, dat is moeilijk, want wensen klinken al snel zo banaal naast de grote wereldproblemen. Ik ga voor het missverkiezingsantwoord, lichtjes aangepast. Ik wens dat mijn kindjes en hun kinderen in een mooiere wereld mogen wonen, op alle vlakken. 

Alle foto's in deze blogpost zijn eigendom van Unsplash.com. 

Wie moet er dringend eens de "10 vragen aan..."-reeks beantwoorden, vind jij? Laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen